Aanpassing komgrens Sint Lambertusweg

Marjolein Dortmans 15-04-2022
344 keer bekeken 0 reacties

De projectgroep Gemondse wegen heeft samen met de gemeente een visie voor de doorgaande wegen in Gemonde opgesteld. Al langer waren er wensen voor de inrichting van het openbaar gebied. Toen bleek dat de riolering in de Sint Lambertusweg eerder dan gepland aan vervanging toe was, is besloten om niet alleen ondergronds aan de slag te gaan, maar ook te kijken wat er aan de weg zelf verbeterd kan worden. 

Aandachtspunten voor doorgaande wegen

Een ingenieursbureau heeft samen met de projectgroep Gemondse wegen en medewerkers van de gemeente de verbeterpunten voor de Lambertusweg en Dorpstraat uitgewerkt. Dat heeft geleid tot een aantal normprofielen die de basis zijn voor het ontwerp. Ook de schoolzone en de bocht Kerkeind zijn bekeken en er is aandacht voor kruisingen en komgrenzen. Naast verkeersveiligheid zijn ook toegankelijkheid voor minder validen, voldoende parkeerplaatsen en verlaging van de snelheid belangrijke aandachtspunten. In april 2022 is de visie voor doorgaande wegen in Gemonde gepresenteerd.

Normprofielen en wegvakken

Via deze website kon je meepraten over de visie. Hieronder vind je de verschillende normprofielen en wegvakken die beschreven zijn. Je kunt nu niet meer meepraten over de visie. 

Uitwerking voor de Sint Lambertusweg

Na de zomer van 2022 zijn we gestart met de uitwerking van de visie voor de Sint Lambertusweg. We hebben hierover contact gehouden met de werkgroep Gemondse wegen. Het ontwerp voor de nieuwe inrichting hebben we op 9 mei jl. gepresenteerd.

Daar waar je van binnen naar buiten de bebouwde kom gaat, of andersom, is de komgrens. Nu zijn deze met een wegversmalling ingericht. In de visie worden de komgrenzen met een verkeersplateau over de hele breedte van de weg aangeduid.

Om de snelheidsverlaging goed af te dwingen is naast de juiste inrichting van de weg ook een goede overgang van snelheidregime noodzakelijk. 

Huidige komgrenzen

Nadelen:

  • Matige snelheidsverlaging (enkele bajonet/overrijdbare ‘drempel’)
  • Mogelijke blokkering fietsstrook door wachtend autoverkeer
  • Mogelijke snelheidsverhoging bij naderen tegenligger

Voorstel nieuwe komgrenzen

Voordelen

  • Goede snelheidsverlaging (verhoogd plateau)
  • Geen conflictsituaties met fietsers

Nadelen:

  • Trillinghinder/ongemak voor weggebruikers (landbouw/vrachtverkeer)

Afbeeldingen

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.