De projectgroep Gemondse wegen heeft samen met de gemeente een visie voor de doorgaande wegen in Gemonde opgesteld. Al langer waren er wensen voor de inrichting van het openbaar gebied. Toen bleek dat de riolering in de Sint Lambertusweg eerder dan gepland aan vervanging toe was, is besloten om niet alleen ondergronds aan de slag te gaan, maar ook te kijken wat er aan de weg zelf verbeterd kan worden.
Een ingenieursbureau heeft samen met de projectgroep Gemondse wegen en medewerkers van de gemeente de verbeterpunten voor de Lambertusweg en Dorpstraat uitgewerkt. Dat heeft geleid tot een aantal normprofielen die de basis zijn voor het ontwerp. Ook de schoolzone en de bocht Kerkeind zijn bekeken en er is aandacht voor kruisingen en komgrenzen. Naast verkeersveiligheid zijn ook toegankelijkheid voor minder validen, voldoende parkeerplaatsen en verlaging van de snelheid belangrijke aandachtspunten. In april 2022 is de visie voor doorgaande wegen in Gemonde gepresenteerd.
Via deze website kon je meepraten over de visie. Hieronder vind je de verschillende normprofielen en wegvakken die beschreven zijn. Je kunt nu niet meer meepraten over de visie.
Na de zomer van 2022 zijn we gestart met de uitwerking van de visie voor de Sint Lambertusweg. We hebben hierover contact gehouden met de werkgroep Gemondse wegen. Het ontwerp voor de nieuwe inrichting hebben we op 9 mei jl. gepresenteerd.
De Sint-Lambertusweg is ingedeeld in 3 wegvakken, op basis van bijvoorbeeld parkeerbehoefte en profielbreedte. Voor ieder wegvak is een normprofiel gemaakt. De basisprincipes van de inrichting zijn veiligheid, uniformiteit en herkenbaarheid. Lees meer over Normprofielen Sint Lambertusweg
Er is gekeken of en waar de normprofielen van de Sint Lambertusweg ook op de Dorpstraat toepasbaar zijn. De basisprincipes van de inrichting zijn veiligheid, uniformiteit en herkenbaarheid. Lees meer over Normprofielen Dorpstraat
Een van de wensen vanuit de projectgroep Gemondse wegen was het omlaag brengen en houden van de snelheid. De inrichting van de weg kan daar bij helpen. In de visie zijn hiervoor kruisingsvlakken en parkeren op de rijbaan opgenomen. Lees meer over Snelheidremmende maatregelen
De oversteek bij de school valt onvoldoende op in het huidige wegbeeld. Het zebrapad geeft enige mate van veiligheid maar de complexe situatie van verkeersstromen op dit punt (doorgaand verkeer, halen/brengen kinderen, parkeren, fietsers en voetgangers) vraagt om een betere herkenbaarheid. Lees meer over Pleinzone (bocht Kerkeind) en schoolzone
Daar waar je van binnen naar buiten de bebouwde kom gaat, of andersom, is de komgrens. Nu zijn deze met een wegversmalling ingericht. In de visie worden de komgrenzen met een verkeersplateau over de hele breedte van de weg aangeduid. Lees meer over Aanpassing komgrens Sint Lambertusweg
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.