Normprofielen Sint Lambertusweg

Marjolein Dortmans 20-04-2022
135 keer bekeken 2 reacties

Een groep inwoners van Gemonde, verenigd in de projectgroep Gemondse wegen, heeft samen met de gemeente een visie voor de doorgaande wegen in Gemonde opgesteld. Naast verkeersveiligheid zijn ook toegankelijkheid voor minder validen, voldoende parkeerplaatsen en verlaging van de snelheid belangrijke aandachtspunten.

Een ingenieursbureau heeft samen met de projectgroep Gemondse wegen en medewerkers van de gemeente de verbeterpunten voor de Lambertusweg en Dorpstraat uitgewerkt. Dat heeft geleid tot een aantal normprofielen die straks de basis zijn voor het ontwerp. Ook de schoolzone en de bocht Kerkeind zijn bekeken en er is aandacht voor kruisingen en komgrenzen.

Praat mee over de wegen in Gemonde

We zijn benieuwd naar jouw mening over de visie. Zijn de belangrijkste aandachtspunten benoemd, kun je je vinden in de verschillende normprofielen, of heb je suggesties waarmee de visie nog beter wordt? Laat het weten in een reactie op dit platform! De visie is opgeknipt in verschillende aandachtspunten. Je kunt per aandachtspunt jouw reactie hieronder achterlaten. Reageren kan tot en met 30 april. Daarna maken we een samenvatting van alle reacties en antwoorden. Die vind je ook weer op dit platform.

De Sint-Lambertusweg is ingedeeld in 3 wegvakken, op basis van bijvoorbeeld parkeerbehoefte en profielbreedte. Voor ieder wegvak is een normprofiel gemaakt. De basisprincipes van de inrichting zijn veiligheid, uniformiteit en herkenbaarheid.

Wegvak 1: Sint Lambertusweg 54-80

  • eenzijdige loopstrook
  • parkeren op de weg
  • extra ruimte voor groen

Wegvak 2: Sint Lambertusweg 84-98

  • tweezijdige loopstroken
  • parkeren op de weg én naast de rijbaan
  • extra ruimte voor groen: bomen en grasparkeren

Wegvak 3: Sint Lambertusweg 100-116 (schoolzone)

  • tweezijdige loopstroken
  • parkeren naast de weg

Afbeeldingen

2  reacties

Dominique Jaspars-Swinkels 23-04-22 om 13:02

Komt  er een veilige oversteekplaats thv de overgang waar je van eenzijdige en tweezijdige trottoirs  gaat. Bv een zebrapad. Tussen geparkeerde voertuigen oversteken is voor elke weggebruiker gevaarlijk

Ton van Houtum 25-04-22 om 20:58

Beste,

het beginpunt van de 30km zone, gezien vanuit Boxtel, graag bepalen in overleg met de omwonende. Mogelijk dit punt iets eerder richting Boxtel leggen.

Verder zou er een wegverhoging moeten komen bij de ingang van sportpark De Laat, zodat het verkeer vanuit Gemonde richting Boxtel niet meteen vol gas gaat.

In het algemeen zou men in het buiten gebied beter zichtbaar moeten maken wat de max snelheid is. Bijvoorbeeld op de reflectiepaaltjes een plaatje te monteren of op het wegdek de cijfers schilderen/spuiten. Ik ben niet direkt voor meer verkeersborden.

In de kom zie je op diverse plaatsen een 30 km sticker en volgens mij werkt dat wel. Het is de kracht van de herhaling.

Maar zoals de wijkmakelaar, Mike Venrooij,  op woensdagavond 20 april aangaf: het is aan onszelf (de bewoners van Gemonde) om de snelheid te handhaven en elkaar daar ook op aan te spreken. De extra "straatinformatie" is dan wel helpend.

met vriendelijke groet,

Ton

 

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.