Normprofielen Sint Lambertusweg

Marjolein Dortmans 20-04-2022
411 keer bekeken 2 reacties

De projectgroep Gemondse wegen heeft samen met de gemeente een visie voor de doorgaande wegen in Gemonde opgesteld. Al langer waren er wensen voor de inrichting van het openbaar gebied. Toen bleek dat de riolering in de Sint Lambertusweg eerder dan gepland aan vervanging toe was, is besloten om niet alleen ondergronds aan de slag te gaan, maar ook te kijken wat er aan de weg zelf verbeterd kan worden. 

Aandachtspunten voor doorgaande wegen

Een ingenieursbureau heeft samen met de projectgroep Gemondse wegen en medewerkers van de gemeente de verbeterpunten voor de Lambertusweg en Dorpstraat uitgewerkt. Dat heeft geleid tot een aantal normprofielen die de basis zijn voor het ontwerp. Ook de schoolzone en de bocht Kerkeind zijn bekeken en er is aandacht voor kruisingen en komgrenzen. Naast verkeersveiligheid zijn ook toegankelijkheid voor minder validen, voldoende parkeerplaatsen en verlaging van de snelheid belangrijke aandachtspunten. In april 2022 is de visie voor doorgaande wegen in Gemonde gepresenteerd.

Normprofielen en wegvakken

Via deze website kon je meepraten over de visie. Hieronder vind je de verschillende normprofielen en wegvakken die beschreven zijn. Je kunt nu niet meer meepraten over de visie. 

Uitwerking voor de Sint Lambertusweg

Na de zomer van 2022 zijn we gestart met de uitwerking van de visie voor de Sint Lambertusweg. We hebben hierover contact gehouden met de werkgroep Gemondse wegen. Het ontwerp voor de nieuwe inrichting hebben we op 9 mei jl. gepresenteerd.

De Sint-Lambertusweg is ingedeeld in 3 wegvakken, op basis van bijvoorbeeld parkeerbehoefte en profielbreedte. Voor ieder wegvak is een normprofiel gemaakt. De basisprincipes van de inrichting zijn veiligheid, uniformiteit en herkenbaarheid.

Wegvak 1: Sint Lambertusweg 54-80

  • eenzijdige loopstrook
  • parkeren op de weg
  • extra ruimte voor groen

Wegvak 2: Sint Lambertusweg 84-98

  • tweezijdige loopstroken
  • parkeren op de weg én naast de rijbaan
  • extra ruimte voor groen: bomen en grasparkeren

Wegvak 3: Sint Lambertusweg 100-116 (schoolzone)

  • tweezijdige loopstroken
  • parkeren naast de weg

Afbeeldingen

2  reacties

Dominique Jaspars-Swinkels 23-04-22 om 13:02

Komt  er een veilige oversteekplaats thv de overgang waar je van eenzijdige en tweezijdige trottoirs  gaat. Bv een zebrapad. Tussen geparkeerde voertuigen oversteken is voor elke weggebruiker gevaarlijk

Ton van Houtum 25-04-22 om 20:58

Beste,

het beginpunt van de 30km zone, gezien vanuit Boxtel, graag bepalen in overleg met de omwonende. Mogelijk dit punt iets eerder richting Boxtel leggen.

Verder zou er een wegverhoging moeten komen bij de ingang van sportpark De Laat, zodat het verkeer vanuit Gemonde richting Boxtel niet meteen vol gas gaat.

In het algemeen zou men in het buiten gebied beter zichtbaar moeten maken wat de max snelheid is. Bijvoorbeeld op de reflectiepaaltjes een plaatje te monteren of op het wegdek de cijfers schilderen/spuiten. Ik ben niet direkt voor meer verkeersborden.

In de kom zie je op diverse plaatsen een 30 km sticker en volgens mij werkt dat wel. Het is de kracht van de herhaling.

Maar zoals de wijkmakelaar, Mike Venrooij,  op woensdagavond 20 april aangaf: het is aan onszelf (de bewoners van Gemonde) om de snelheid te handhaven en elkaar daar ook op aan te spreken. De extra "straatinformatie" is dan wel helpend.

met vriendelijke groet,

Ton

 

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.